Friday 29 March 2013

TRANSFORMASI PIBG: PELAJAR MENCAPAI ASPIRASI

Halatuju Transformasi PIBG

"Transformasi memerlukan masa, strategi dan hala tuju jelas.
 Jestru, tempoh sedekad akan datang ini  
adalah sangat mencabar kerana 
 kita perlu meletakkan Malaysia sebagai negara maju 
 dan sekali gus juga menukar status 
 sebagai negara pemimpin, termasuklah dalam soal pendidikan.”
YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin, 1 Nov. 2011.

Ungkapan tersebut diatas oleh YAB Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran menuntut semua pihak termasuk ibu bapa dan  PIBG melakukan transformasi diri dan organisasi untuk menjayakan Anjakan Ke-9 PPPM dan Transformasi Pendidikan dan seterusnya mencapai Aspirasi Murid, Aspirasi Sistem Pelajaran dan juga Aspirasi atau wawasan PIBG. 

Disamping berusaha mencapai Aspirasi Murid dan Aspirasi Sistem Pelajaran, PIBG perlu juga memikirkan apa rupa bentuk dan kualiti PIBG yang dihajati menjelang 2025. Adakah masih berstatus seperti "katak di bawah tempurung"? Tidak mengetahui apa yang berlaku kepada PIBG lain, tiada jaringan, tiada perpaduan? Adakah PIBG boleh menerima ahli yang mementingkan diri sendiri dan berfahaman kronisme? Adakah PIBG masih melakukan perancangan tahunan sedangkan PPPM menuntut perancangan strategik ( lebih setahun).  Adakah PIBG masih tunggu dan lihat sedangkan PIBG lain terus maju menggerakkan Sarana Ibu Bapa dan mengelola Biro Kumpulan Sokongan Ibu Bapa dan Biro Maklumat? 

Sebagai PIBG yang bertanggungjawab, sudah tentu kita ingin menambah baik dan memajukan PIBG dan sekolah kita. Justru, PIBG memerlukan wawasan atau Aspirasi PIBG: rupa bentuk dan kualiti PIBG menjelang 2025 disamping 7 Anjakan atau strategi bagi menjayakan Anjakan Ke-9 PPPM. Aspirasi PIBG ( acronym PEKEK) adalah seperti berikut:



Setelah ahli-ahli menetapkan Aspirasi atau wawasan PIBG, maka persoalan selanjutnya ialah: apa yang perlu dilakukan bagi menjayakan Anjakan Ke-9? Jawapan nya ialah: PIBG perlu melakukan sekurang-kurangnya 7 Anjakan atau perubahan:


Di posting akan datang, saya akan menerangkan  lebih lanjut berkenaan 7 Anjakan PIBG tersebut di atas. Pohon pembaca memberi komen tentang posting ini dan yang terdahulu. Terima kasih

Salam Perpaduan,

Dato' Seri Abd Rahman Hj Ali
YDP PIBG SMK Seafield
Jurulaih Utama Kebangsaan
   

No comments:

Post a Comment